מי אתן, קרקעות חקלאיות?

מה שאתם צריכים לדעת לפני רכישה של קרקע חקלאית.

לקרקעות חקלאיות יש פוטנציאל תשואה שעלול לפתות רבים. הממשלות הקודמות והנוכחית, מצאו דרכים לשיתופי פעולה בין משרד האוצר ומשרד הבינוי.

מספר רפורמות יצאו בשנים האחרונות, והן מאפשרות תהליכי הכשרה והפשרה מהירים לקרקעות חקלאיות למגורים.

 

יחד עם הפוטנציאל והפיתוי, חשוב לזכור גם את הפרשות שהתפוצצו בשנה האחרונה, חברות ששיווקו כלום ושום דבר, ואנשים איבדו כספים רבים שכנראה כבר לא יחזרו אליהם.

 

 

 

חשוב לבדוק

דבר ראשון, לא להתלהב ולקפוץ ראש בלי לדעת לאן. תבררו ותבדקו בצורה יסודית ומעמיקה מי עומד מאחורי שיווק הפרויקט, ומה הם מתכננים לאחר סיום שיווק החלקות?

 

חשוב לזכור שלא כמו ברכישת דירה מקבלן, רוכשי קרקעות לא מוגנים על פי חוק מכר דירות.

 

כמו כן, אתם צריכים לקחת בחשבון שבניגוד לדירה שרוכשים מקבלן, עם לוח זמנים מוגדר מראש, כשרוכשים קרקע אין אפשרות לדעת מראש תוך כמה זמן תופשר הקרקע, ושלא יספרו לכם סיפורים ומעשיות. 

 

לא רק שאין אפשרות להבטיח לוחות זמנים מוגדרים להפשרת הקרקע, כדאי לכם גם להיערך למצב קיצוני שבו לא תופשר הקרקע בסופו של דבר, גם זה קורה.  

 

במקרה שהקרקע לא מופשרת בסופו של דבר, הרוכשים "תקועים" עם קרקע חקלאית, בלי תשואה, וקשה מאוד למכור אותה.

 

 

איך נמנעים ממצב קיצון שבו הקרקע לא מופשרת?

אל תסתמכו על איש השיווק שמוכר לכם את הקרקע, תעשו שיעורי בית ותהיו מצטיינים. קחו אנשי מקצוע מומחים לנדל"ן שמבינים ויודעים מה בדיוק צריך לבדוק – שמאי, עורך דין זה לא הזמן לחסוך.

 

גם במקרה שמוצגים תהליכי הפשרה ריאליים, חשוב לברר מה ייעוד הקרקע, איזו בנייה מתוכננת עליה - צמודת קרקע, בתים משותפים או מבני ציבור, ולבדוק כמובן שהייעוד תואם את הצרכים שלכם.

 

דאגו שהשמאי או עורך הדין שמלווה אתכם בתהליך הרכישה, מבקש ממשרד הפנים לראות את התוכניות המאושרות על ידי וועדת התכנון והבנייה, אם עדיין אין כאלו זה קצת יותר מדאיג.

 

בנוסף, בקשו מהשמאי הערכה, על מנת שיהיה לכם סדר גודל של ההוצאות על המסים והאגרות שתצטרכו לשלם, לאחר שתופשר הקרקע.

 

הזדמנויות לרכישת קרקעות חקלאיות יש והן טובות, רק חשוב שתזכרו להיות זהירים ולא להאמין לכל חתול בשק שמנסים למכור לכם, האינטואיציה לא מספיקה תנו למומחים לבדוק עבורכם את העסקה.